Drie bewoners,
drie certificaten

Sonia Salim Najib, haar man Mohammed Mohsen Saleh uit Jemen en Saad R’Houni uit Marokko zijn slechts drie van de vele vergunninghouders die hun certificaat VOORwerk hebben gehaald.

Op een druilerige donderdagmiddag in Luttelgeest vertellen ze, in het lokaal waar ze hun trainingen hadden, onder andere over hun achtergrond en ambities. Buiten regent het, binnen begint de zon te schijnen! Alle drie volgden ze de training VOORwerk. “Dit helpt mij enorm”, zegt Saad (rechts op de foto). “Ik heb er geleerd hoe ik mij bij sollicitaties moet presenteren. Waar mijn kansen liggen en wat ik precies wil. In Marokko is het systeem van solliciteren niet heel anders ten opzichte van Europa. Het verschil zit er in als je eenmaal werkt. In de VOORwerk-training heb ik veel over die verschillen geleerd. Over samenwerking, maar bijvoorbeeld ook over je rechtspositie als werknemer. De informatie die ik in de training kreeg helpt mij nu enorm. Het is precies wat ik nodig had en ik denk dat het mijn kansen op de arbeidsmarkt gaat vergroten.”

Mohammed heeft ook geleerd hoe hij een goed sollicitatiegesprek moet voeren. “Maar ook hoe ik mijn cv op moet stellen. En interessant vond ik de informatie over het Nederlandse belastingsysteem. Waarom wordt er belasting ingehouden en wat gebeurt er met dit belastinggeld? In Arabische landen betaal je ook belasting, maar je ziet er niets van terug. Dat is in Nederland anders. Hier snap je waarom je belasting betaalt. Ik heb dit bij VOORwerk geleerd.”

Sonia leerde vooral te focussen in de training. “Ga ergens voor en richt je vooral daar op. Ik heb in Dubai mijn diploma als kapster gehaald en daar ga ik mij in Nederland nu op focussen.”

Sonia en Mohammed wonen met hun 5 dochters op het azc in Luttelgeest. “We komen uit Jemen”, zegt Sonia. “Onze oudste twee dochters zijn daar geboren. We hebben ook in Dubai gewoond. Daar zijn ook twee dochters geboren. En sinds 2013 zijn we in Nederland. Eerst in Burgum en sinds een paar jaar in Luttelgeest. Onze jongste dochter is hier geboren. In Jemen had ik geen werk. Ik deed de huishouding. Wel had ik ondermeer Arabische les – en een beetje Engelse les – in de negen jaar dat ik er op school zat.” Mohammed heeft verschillende banen gehad. “In Dubai werkte ik bij het ministerie van Justitie. Maar ik werkte er ook als gids voor toeristen en heb er auto’s verkocht. Ik wil altijd leren, en dan helpt het als je veel verschillende dingen doet.” Mohammed heeft in Nederland intussen ook een cateringdiploma gehaald.

‘Ik wil altijd leren, en dan helpt het als je veel verschillende dingen doet’

Sonia en Mohammed zijn ook op de azc’s waar ze verblijven actief. Mohammed: “Ik werkte in Burgum als tolk voor asielkinderen en ging bijvoorbeeld met ze mee naar het ziekenhuis om te vertalen. Zowel in Burgum als hier in Luttelgeest help ik met de schoonmaak.” Ook Sonia is in Luttelgeest actief: “Nu onze eigen dochters allemaal naar school gaan werk ik op de crèche als vrijwilliger. Leuk werk!”

Ook Saad is van vele markten thuis. “Ik ben jurist en heb twee jaar op een advocatenkantoor gewerkt in Marokko. Ik ben trots op mijn studie en dit werk, maar het is niet mijn passie. Ik heb nog een tijdje als administrateur gewerkt in een ziekenhuis. Tot ik moest vluchten. Ik ben homoseksueel en kwam in vorig jaar in Nederland terecht. Hier heb ik asiel aangevraagd en mijn verblijfsvergunning gekregen. En nu wil ik mijn echte passie achterna. Ik ben danser. Dat beoefen ik nu meer als hobby, maar als ik de kans krijg daar mijn beroep van te maken pak ik dat met twee handen aan.”

Saad wacht op woonruimte in Almere en Sonia en Mohammed in Hollands Kroon (Anna Paulowna, Noord-Holland). “Ik wil in de buurt van Amsterdam wonen. Dat biedt mij kansen op de arbeidsmarkt”, zegt Saad. En Mohammed: “Als ik straks geen baan kan vinden, dan maak ik er één. I’ll create a job!”, zegt hij stellig tot besluit.

Met het project VOORwerk wil het COA de integratiekansen van vergunninghouders op de Nederlandse arbeidsmarkt verbeteren door hen bewust te maken van cultuurverschillen. Ook wil het COA hen uitrusten met zogeheten ‘soft skills’, die nodig zijn voor een duurzame inzetbaarheid. Het programma bestaat uit (groeps)trainingen. Op alle azc’s kunnen vergunninghouders de training VOORwerk volgen. In totaal hebben ruim 2000 vergunninghouders de training gevolgd en een certificaat gehaald. In 2019 waren dit er 1651.